fredag 29 februari 2008

Emotionell Backup

Att inte alltid bli vald är egentligen inget konstigt. Man passar helt enkelt inte ihop med alla. Men ändå är rädslan att inte lbi vald det som för många känns som det allra värsta.
Att bli dissad.
Att bli dumpad.
Att bli bortvald.

Idag när tempot är högt, kontakter ytliga och tiden är knapp finns inte alltid möjligheten att ge allt till en enda person. Om rädslan, för att inte räcka till och bli dumpad, finns där minskar modet att våga satsa på en enda person ännu mer.
Det är då man skaffar sig "emotionella back-up"-killar, alltså rebound killar att falla tillbaka på om allt annat skiter sig.

Under alla mina singel år har jag alltid haft emtionella back-uper. Om jag dejtade A och låg med honom, flörtade jag samtidigt lagom oskyldigt på MSN med B och skickade sms med lagom jämna mellanrum till C så att han skulle fortsätta vara intresserad av mig.
På så vis gör det inget om A visar sig vara ointresserad för då kan man ju alltid dra fram B eller C ur bakfickan och riskerar då aldrig att känna sig ensam eller ännu värre...

dissad

dumpad

bortvald

Tyvärr fungerar även detta till synes uttänkta säkerhetssystem som ett par repiga och smutsiga solglasögon. Förmågan att kunna skilja på en bra kille och en dålig blir genast mycket svårare då gränser suddas ut och allt blir väldigt oklart.
Om en bra kille väl står framför en kommer han kräva fullt engagemang från min sida, så som sig bör och det kan man aldrig ge om man hela tiden har någon annan som ligget och väntar i bakgrunden.

Sann kärlek handlar nog mycket om att släppa taget och våga ge sig själv, allt vad det innebär, till en och endast en person.
Det svider om allt inte går enligt planerna. Men går det vägen är det just det vi längtar efter, vi som är rädda för att bli bortvalda.

Inga kommentarer: